"OSZOŁOMKI" NA PUNKCIE ZDROWIA

zbiórka dla gimnazjalistek

Często podejmujemy różnego rodzaju działania po to, by poprawić kondycję harcerek i harcerzy, nauczyć ich zdrowego odżywiania się, dbania o siebie, prowadzenia aktywnego i wolnego od nałogów trybu życia. Należy do nich zbiórka, którą przedstawiam.

Na zbiórce zastępu zastępowych, drogą "burzy mózgów", wyłaniły się pomysły na zbiórkę drużyny związaną z programem "Ścieżkami zdrowia". Zastępowe wypisały "dziedziny" zdrowia, nad którymi powinny popracować ich harcerki, zadania związane ze zdrowiem, wynikające z ich prób na stopnie. Pomysłów było sporo - wybrałyśmy kilka i podzieliłyśmy się pracą.

Zbiórka rozpoczęła się w piątek, o godzinie 17.00 i trwała do soboty rano, uwzględniała nocleg w harcówce. Miałyśmy więc dla siebie dużo czasu! Każda z druhen otrzymała wcześniej, na zbiórce swojego zastępu, zaproszenie na "Oszałamiający wieczór ze zdrowiem" oraz listę rzeczy, które powinna zabrać ze sobą (śpiwór, przybory toaletowe, ręcznik, naczynia, sztućce...), a także opis zadania, które miała wykonać.


Przebieg zbiórki

Rozpoczęcie - czym jest zdrowie

W progu harcówki powitał nas miły aromat unoszący się z domku zapachowego.

1. Na początek -  rozmowa o tym, czym jest zdrowie i od czego zależy. Pozwoliło to uświadomić sobie, że w dużym stopniu zdrowie zależy od nas samych i możemy wpływać na jego polepszenie.

2. Ćwiczenie dla zastępów - każdy zastęp wymyślał i prezentował krótką piosenkę, odę lub hymn na cześć zdrowia, zawierający jak najwięcej wskazówek, jak o nie dbać.

3. Gra ruchowa (przygotowana przez Zosię w ramach zadań wynikających ze zdobywania sprawności "mistrza gier").

Zdrowe odżywianie

Ponieważ harcówka nie ma zaplecza kuchennego, niektóre potrawy musiały być przygotowane wcześniej. Zrezygnowałyśmy z dań gorących. Potrzebna była jednak gorąca woda, przyniosłyśmy kilka gatunków herbaty.

1. Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania (w formie kwizu). Kilka ciekawostek na ten temat..

2. Zadania dla zastępów - każdy zastęp przygotowuje i prezentuje "zdrową potrawę", np.surówkę piękności (z owoców, płatków owsianych, miodu i jogurtu), surówkę ze świeżych warzyw, surówkę z kiełkami soi.

3. Wymieniamy się przygotowanymi wcześniej przepisami, degustację odkładamy na później.

Ruch to zdrowie

Tę część zbiórki przygotowałyśmy pod okiem fachowca (przestrzegam przed przeprowadzaniem takich zajęć na własną rękę). Nad nami czuwała Marysia, studentka rehabilitacji.

1. Wprowadzenie - jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Prezentacja kilku ćwiczeń rozciągających, przygotowujących do masażu.

2. Nauka podstaw masażu.

3. Wreszcie degustacja naszych potraw.

Zdrowe ciało

Znalezienie informacji dotyczących zasad i sposobów pielęgnacji ciała nie powinno być trudne - jest mnóstwo wydawnictw na ten temat.

1. Jak dbać o cerę - sporządziłyśmy tonik, peeling i maseczki z naturalnych, łatwo dostępnych produktów (owoce, miód, płatki owsiane), wykonałyśmy zdjęcia "przed i po" wykonanych zabiegach.

2. Prezentacja kilku dostępnych na rynku kosmetyków do pielęgnacji cery, ciała, stóp, włosów, itp.

Relaks

1. Kilka ćwiczeń relaksacyjnych - wprowadzenie do technik radzenia sobie ze stresem, wypróbowanie kilku z nich.

2. Relaks przy muzyce.

Zakończenie

Na zakończenie dnia każda z nas powiedziała innej coś miłego. Następny dzień również rozpoczął się miłym akcentem.

1. Każda z nas wyraziła swą radość z powodu nastania nowego, wypowiadając zdanie: "Bardzo się cieszę, że mamy dziś sobotę, ponieważ...", albo "Dziś czuję się wyjątkowo dlatego że...".

3. Na śniadanie zjadłyśmy musli z mlekiem lub jogurtem.

2. Na zakończenie zbiórki każda z nas postanowiła w obecności koleżanek z drużyny wprowadzić jakiś zdrowy zwyczaj do swego codziennego życia.


Musimy zwrócić szczególną uwagę, aby wszystko, co proponujemy harcerkom na zbiórce, było zdrowe. Dbamy więc o to, by miały się gdzie umyć (i aby się umyły), zapewniamy im odpowiednią ilość snu, zdrowe posiłki, nocleg w odpowiednich warunkach.


Karolina Kot, drużynowa 48 Wrocławskiej Drużyny Harcerek "Oszołomki"



 Generuje GazEla