KWIATOM NA POMOC

Sylwia Wójtowicz

Wiosna już dawno rozpoczęła swoją wędrówkę po łąkach i lasach. Pobudziła kwiaty, motyle i różne zwierzęta. Ptaki wróciły ze swojej corocznej wędrówki do południowych krain. Ale... jest coś, co trochę przeszkadza przyrodzie w tym budzeniu się do życia. Co? Wszechobecne śmieci.

Zuchy otrzymują list od profesora Bielinka, entomologa. (Dzieci dowiadują się, co znaczy to trudne słowo od drużynowego.)

Moi drodzy!
Piszę do Was, dzielnych zuchów, z prośbą o pomoc. Kiedy przechadzałem się jak co dzień po łące, prowadząc badania nad niedawno odkrytym przeze mnie gatunkiem motyla, ktoś porwał moją asystentkę i przewodniczkę po łące - Kwiatową Rusałkę. Tym kimś był zły król Śmieć. Już nie pierwszy raz mam z nim kłopoty. A to zniszczy młode pączki kwiatów, a to popsuje kokony, w których dojrzewają małe motylki, a to zabrudzi przepływającą nieopodal rzekę. Kiedyś nawet usiłował podpalić łąkę! Tym razem posunął się aż tak daleko, że porwał Kwiatową Rusałkę, bez której kwiaty na mojej łące zaczynają więdnąć, a i badań wcale nie mogę ukończyć. Proszę, pomóżcie mi ją uwolnić. Wiem, że sprytna Rusałka zostawiła ślady w tajemnicy przed Śmieciem, aby pomoc mogła trafić do miejsca, w którym ją ukrył. Zaprowadzą Was tam zostawione przez nią kwiatki. Liczę na Was!

Wasz profesor Bielinek

Zuchy podejmują decyzję o uwolnieniu Rusałki. Przed wyruszeniem zastanawiają się, w jaki sposób mogą pokonać króla Śmiecia. Sposób jest tylko jeden - należy go zdemaskować i zrobić porządek.

Zuchy idą na miejsce zbiórki za papierowymi kwiatami w kształtach i kolorach charakterystycznych dla różnych gatunków. Zbierają je po drodze. Po dotarciu na miejsce - na polanę w pobliskim lesie lub parku zuchy toczą walkę ze Śmieciem, zbierając rozrzucone tutaj papierki, puszki itp. Należy wcześniej przygotować się przynosząc ze sobą worki foliowe i rękawice. Po stoczeniu zwycięskiej walki przez dzieci Rusałka wychodzi z ukrycia i dziękuje zuchom. W podziękowaniu za uratowanie jej obiecuje oprowadzić je po swojej ojczyźnie - łące i lesie. Zanim jednak rozpocznie ona gawędę o różnych gatunkach kwiatów, drzew lub zwierząt, ilustrując ją kolorowymi zdjęciami, zuchy podejmą decyzję, że nie będą pomagać złemu królowi. Nie będą wyrzucać śmieci wprost na ziemię. Razem z Rusałką zastanawiają się, jakie rodzaje zanieczyszczeń widziały idąc na miejsce zbiórki i jakie mogą one wyrządzić szkody.

Gawęda z pewnością pomoże dzieciom w rozpoznaniu, jaki gatunek reprezentowały pozostawione przez Rusałkę znaki.

Rusałka proponuje wspólną grę. Skoro zuchy znają się już na roślinach i zwierzętach, nie sprawi im trudności jej ulubiona zabawa. Zabawa polega na tym, że jeden zuch (lub szóstka) pokazuje gestami, bez użycia rekwizytów, wybrany gatunek zwierzęcia czy rośliny albo też jakąś czynność, jak np. "rosnąć", "kwitnąć", "podlewać kwiaty", "łapać motyle". Reszta zaś próbuje odgadnąć, o jakie słowo chodzi. Przed rozpoczęciem zgadywania należy określić, czy jest to czynność, czy też zwierzę lub może gatunek rośliny.

Jako majsterkę proponujemy zuchom wykonanie ze znalezionych w pobliżu szyszek, patyczków, kamieni itp. różnych figurek. Można tu wykorzystać farby, klej, wełnę, papier itd. Mogą to być np. figurki zwierząt lub po prostu śmieszne twarze. W innym wariancie zuchy wypełniają puste miejsca na plakacie przedstawiającym np. las lub brzeg rzeki. Zadaniem zuchów będzie umieszczenie odpowiedniego gatunku rośliny lub zwierzęcia we właściwym miejscu.

Propozycje zabaw:


WARZYWNY WYŚCIG

Zuchy stoją szóstkami w rzędach. Przed nimi, w odległości ok. 5 m, leżą kredki i czyste kartki. Zuchy kolejno biegną do kartek i rysują znane im warzywo dbając również o kolory. Najtrudniej mają ostatni zawodnicy, gdyż warzywa w szóstkach nie mogą się powtarzać. Która szóstka pierwsza ukończy wyścig?


CO TO ZA ZWIERZĘ?

Jeden zuch wybiera jakieś zwierzę nie wymawiając jego nazwy na głos. Reszta gromady odgaduje jego nazwę zadając pytania, na które on może odpowiadać tylko "tak" lub "nie", np. czy zwierzę to żyje w wodzie? W innym wariancie zuch wybiera rośliny.


JAK WĄŻ

Tę zabawę można przeprowadzić tylko na uprzednio oczyszczonym, trawiastym terenie. Zuchy stoją w szóstkach. Linię mety wyznaczamy w odległości 20 kroków od startu. Na znak drużynowego pierwsze osoby z szóstek czołgając się "jak wąż" poruszają się w kierunku mety. Powrotną drogę przemierzają biegnąc. Wygrywa szóstka, która ukończy wyścig pierwsza.


GDZIE JA MIESZKAM?

Na mapie umieszczamy wizerunki charakterystycznych dla danych krain geograficznych zwierząt (np. szarotkę w Tatrach, flądrę w Bałtyku). Dzieci przyglądają się mapie przez 15 minut starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Po tym czasie zakrywamy mapę. Szóstki dostają kartki z nazwami roślin i zwierząt. Zadaniem szóstek jest napisanie, gdzie żyje dany gatunek.


KWIATOWE ZAGADKI

Spośród zuchów losujemy jedną osobę. Wybrany zuch wybiera w myśli jakiś kwiat (może być też zwierzę) i podaje jego cechy. Kto pierwszy odgadnie, o jaki kwiat chodzi, wymyśla następną zagadkę. Jeśli jednak nikt nie odgadł, autor niedokładnego opisu wykupuje się fantem a gromada losuje następną osobę.



 Generuje GazEla