OD SAMORZĄDNOŚCI DO DEMOKRACJI

hm. Teresa Wieczorek

CYKL ZBIÓREK - CZTERY PORY ROKU

Pod takim wspólnym hasłem kryje się propozycja 4 cykli zbiórek.

ZBIÓRKI pomyślane zostały jako otwarte, na które zuchy będą mogły zaprosić kolegów z klasy, podwórka, dzieci niepełnosprawne.

PIERWSZY cykl pod tytułem "Jesienne spotkania" to spotkania w terenie i w harcówce, to interesujące zabawy z materiałem przyrodniczym. Te spotkania to okazja do wzajemnego, lepszego poznania się, wspólnej zabawy.

DRUGI cykl "Zimowe wieczory" to zaproszenie nie tylko dla kolegów rówieśników. Rozejrzyjcie się, na pewno w waszym otoczeniu, sąsiedztwie mieszka ktoś starszy. Samotny, niepełnosprawny, który w długie zimowe wieczory czuje się opuszczony, niepotrzebny. Z wami może spędzić czas na zbiórce aktywnie i radośnie. Nie musi być członkiem waszej gromady, może być stałym gościem na spotkaniach gromady. W naszych rodzinach, często nawet codziennie przyjmujemy samotnych krewnych, znajomych, przyjaciół, sąsiadów. A oni przez bywanie u nas, choć nie są członkami rodziny, uczestniczą w jej życiu.

PODOBNIE w gromadzie, ktoś, kogo będziecie zapraszać, kto będzie bywał i czuł, że dobrze jest wam z nim, może zrosnąć się z tą gromadą. I może przyprowadzić kolegę, znajomego. Dzięki temu może być was w zabawie więcej.

TRZECI cykl to "Wiosenne wędrówki" - cykl zbiorek pojedynczych dla dobrze zaprzyjaźnionych. Ale nie tylko, możecie zapraszać nowych kolegów. Może w czasie tych wędrówek spotkacie kogoś, kto z wami zaprzyjaźni się. Do dzieła więc.
I jeszcze jeden pomysł - "Wspólne lato" dla wszystkich tych, którzy nie wyjadą na wakacje. Każdy zuch może przychodzić na spotkania ze swoim rodzeństwem - młodszym i starszym. I tylko od wszystkich was będzie zależało, jak się będziecie bawić. Czy spotkania będą raz w tygodniu, czy częściej. Możecie spędzić w wakacje trochę więcej czasu niż na zbiórkach. Może to być przedpołudnie lub popołudnie.

WSZYSTKIE te pomysły to propozycje. Warto jednak skorzystać z nich, prezentują nowe sytuacje i okazje do pozyskiwania przyjaciół, członków gromady oraz zdobywania funduszy na różne zadania realizowane w gromadzie.

NIE musicie realizować wszystkich zbiórek, wybierzcie waszym zdaniem najciekawsze. Skorzystaj z własnej wyobraźni i wprowadź do działania własne pomysły. Najważniejsze, byś nie stał w miejscu, idź do przodu, nie oglądaj się i nie płacz za tym, co już stracone. Myśl, jak rozwiązać dzisiejsze problemy, wyznacz cel i zmierzaj do niego.

JESIENNE SPOTKANIA

Zbiórka 1

Wyprawa po ziele

- potrafię zachować bezpieczeństwo w czasie przejścia
- potrafię rozpoznawać różne rośliny i zioła
- umiem odnaleźć drogę i dojść do celu na podstawie szkicu
- znam szyfry zuchowe
- ćwiczę orientację i spostrzegawczość

1. Zwiad terenowy

Szóstki otrzymują szkic trasy, którą mają dotrzeć do oznaczonego celu. Każda szóstka ma inną trasę. Po drodze wykonują zadanie - zaobserwować i zapisać, jakie drzewa, krzewy, rośliny, kwiaty rosną na trasie.
Spotkanie u celu zwiadu. Szóstki otrzymują koperty z zaszyfrowaną treścią zadania (zbieramy rośliny, kwiaty, trawy).

2. Prace pożyteczne: zbiór traw, kwiatów do przygotowanych wcześniej koszyków wiklinowych.

Ciąg dalszy po powrocie do zuchówki; segregowanie zebranych traw i ziół oraz przygotowanie ich do zasuszenia.

3. Piosenki i pląsy

Ogrodniczek

Szła Kasiczka do ogrodu z koszyczkiem,
Spotkała się z ogrodniczkiem Jasiczkiem.

Ogrodniczku, ogrodniczku pomóż mi,
Bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi.

4. Zadanie międzyzbiórkowe

- jeśli w twoim ogródku rosną zioła, poproś rodziców o pęczek różnych ziół i przynieś je na zbiórkę
- zapytaj rodziców o przysłowia, powiedzenia związane z różnymi roślinami, ziołami, kwiatami
- przynieść na zbiórkę za zgodą rodziców książkę lub wycinki z gazet o ziołach, ziołolecznictwie

Zbiórka 2

Skład zielarski

- potrafię rozpoznać roślinę po liściach, kwiatach, nasionach
- za pomocą gestów, ruchu, mimiki umiem przekazać proste treści
- znam różne zioła i ich zastosowanie
- znam historię ziołolecznictwa
- współpracuję z zuchami w szóstce, gromadzie przy wykonywaniu różnych zadań

1. Gawęda - o historii ziołolecznictwa


2. Majsterka - wykonanie zielników. Wykorzystanie książek o ziołach, wycinków z gazet


3. Piosenki i pląsy

PIJMY zioła

Pijmy tylko zioła, chińskie zioła,
Z Indii sok.

Wywar z kopru i rumianku
Siłę da na cały rok.

4. Gry i ćwiczenia

- połącz w pary - liść i kwiat lub kwiat i nasiona
- jaka to roślina, jakie to zioło - układanie nazw z rozsypanek literowych i sylabowych

5. Teatr samorodny

Prezentowanie i odgadywanie treści przysłów, powiedzeń o roślinach, ziołach. Scenki pantomimiczne.

Zbiórka 3

Wyprawa do parku lub lasu

- potrafię zachować zasady bezpiecznego poruszania się na drogach
- potrafię rozpoznać różne drzewa, krzewy, rośliny
- jestem spostrzegawczy, zręczny
- umiem śpiewać nową piosenkę
- potrafię zachować się w parku, lesie

1. Zwiad do parku lub lasu

- gry i ćwiczenia przyrodnicze: jakie to drzewo, jaka to roślina, kto pierwszy do swojego drzewa, krzewu (każdy zuch otrzymuje jeden liść lub owoc, zadaniem zucha jest odnalezienie drzewa lub krzewu i stanięcie przy nim. Utrudnienie polega na tym, że przy jednym drzewie może stać jeden zuch)

- zbiór darów jesieni: liści, owoców, gałązek i nasion.

2. Pożyteczna praca: segregowanie materiału przyrodniczego. Przygotowanie części materiału do zasuszenia w pęczkach, części w książkach.


3. Zadanie międzyzbiórkowe- przynieść zużyte zapałki, drewniane wykałaczki, plastelinę, sznurki, puste pudełka po czekoladkach, klej wikol

- zapytać rodziców lub poszukać w książkach informacji o zastosowaniu różnych drzew, krzewów rosnących w parku lub w lesie

Zbiórka 4

Warsztat majsterka


- wiem, gdzie wykorzystuje się drzewo, owoce różnych drzew i krzewów
- potrafię wykonać z materiału przyrodniczego różnorodne prace
- umiem współpracować w grupie
- pomagam innym zuchom przy wykonywaniu różnych zadań

1. Gawęda - rozmowa o różnorodnym zastosowaniu drzew, krzewów, roślin i ich owoców.


2. Piosenki i pląsy

W kasztanowym mieście

W kasztanowym mieście
Wszystko jest z kasztana,
Kasztanowe drzewa
Szumią tu do rana,
Kasztanowe chmury
Płyną ponad miastem
Słońce jest zielone,Śmieszne i kolczaste.

Kasztanowy konik, kasztanowy bat,
Na koniku kasztanowym pojedziemy w świat.

W kasztanowym mieście
W kasztanowy ranek
Każdy na śniadanie
Je kasztanów dzbanek,
A listonosz stary
Zawsze oczywiście
Nosi zamiast listów,
Kasztanowe liście.

Kasztanowy konik, kasztanowy bat,
Na koniku kasztanowym pojedziemy w świat.


3. Majsterka - wykonanie różnorodnych prac z materiału przyrodniczego:

- owocowe zoo - wykonanie różnych zwierzątek z owoców, gałązek
- budowanie obrazków przestrzennych z różnorodnego materiału przyrodniczego "Park" lub "Las"
- układanie obrazków półprzestrzennych w pudełkach po czekoladkach
- "świat ludzików" - wykonanie różnych ludzików, stworków.

4. Zabawa tematyczna "Jesienna wystawa"

- urządzenie wystawy z wykonanych przez zuchy prac, wykonanie metryczek z tytułami prac oraz imieniem i nazwiskiem autora. Zwiedzanie wystawy przez wszystkie zuchy

5. Zadanie międzyzbiórkowe:

- przynieść kawałki jednobarwnych tkanin, klej wikol
- przynieść za zgodą rodziców kwiaty z ogródka, trawy, gałązki z laki, nakrętki od dezodorantów lub małe kubeczki od jogurtów, plastelinę

Zbiórka 5

Pracownia plastyczna

- potrafię układać bukiety z kwiatów i traw
- znam historię sztuki ikebana
- znam różne trawy, kwiaty, rośliny
- pomagam kolegom
- współpracuję w szóstce

1. Gawęda - o japońskiej sztuce układania kwiatów ikebana


2. Piosenki i pląsy - W kasztanowym mieście


3. Zabawa tematyczna "W pracowni plastycznej"

Układanie różnych bukietów i obrazków z materiału przyrodniczego w podziale na szóstki:
- układanie bukietów z traw i kwiatów w kubeczkach lub nakrętkach
- układanie półprzestrzennych bukietów na płaszczyźnie pokrytej plasteliną lub gipsem
- układanie bukietów na kartonie oklejonym materiałem
- układanie obrazków na kartonie oklejonym materiałem
- wykonanie metryczek do prac z tytułem pracy, imieniem i nazwiskiem autora.
Wyeksponowanie prac w ramach "Jesiennej wystawy". Oglądanie prac przez zuchy.

4. Majsterka

Wykonanie zaproszeń na wystawę, plakatu o wystawie

5. Zadanie międzyzbiórkowe

- rozniesienie zaproszeń na wystawę - rodzicom, kolegom z klasy, podwórka, nauczycielkom, znajomym, sąsiadom
- zawieszenie plakatu na korytarzu szkolnym

Zbiórka 6

Jesienna wystawa

Zbiórkę należy przygotować w 2 częściach. Pierwsza część jeszcze bez zaproszonych gości poświęcona będzie ostatnim przygotowaniom. Druga część to ta oficjalna.
Pierwsza część


1. Krąg Rady - podział ról i odpowiedzialności między zuchy


2. Prace pożyteczne:

- przygotowanie wieszaków lub miejsca na płaszcze i kurtki
- oznaczenie drogi na wystawę
- przygotowanie do poczęstunku herbatą ziołową (miętową, rumiankową, z róży, leśnych owoców, malin itd.)

Druga część


1. Powitanie zaproszonych gości


2. Krótka informacja drużynowego o tym, jak powstała ta wystawa.


3. Zwiedzanie wystawy


4. Wspólna herbatka, w trakcie poczęstunku

- opowiadania zuchów o tym, jak bawiły się na ostatnich zbiórkach.

5. Obdarowanie gości upominkami - pracami dzieci.


6. Zamknięcie wystawy, podziękowanie gościom za przybycie, zuchom za pracę.

ZIMOWE WIECZORY


W GALERII


Jeśli w twoim mieście jest galeria, wybierz się tam z zuchami.

Zbiórka 1

Graty - rupiecie, część I

- rozwijam twórczą wyobraźnię i twórcze myślenie
- tworzę plastyczną interpretację do wiersza

Zbiórkę powinno poprzedzić zadanie międzyzbiórkowe, w ramach którego zuchy miały przynieść puste pudełka po czekoladkach, klej wikol, różnorodne rzeczy niepotrzebne w domu: stare korale, guziki, druciki, sztuczne kwiaty, łańcuszki, paski, kokardy, wstążki, szpulki itd.
Oprócz tego zuchy miały przygotować fragment lub bardzo krótki wierszyk.

1. Gawęda

o tym, jak należy przystępować do tworzenia dzieła

2. Gry i ćwiczenia:

"wymyślanki", "co to jest?", "pociąg"

3. Zgromadzenie odpowiednich surowców i materiałów

ułożenie obrazka w jednym pudełku
ułożenie właściwe w pudełku wysmarowanym klejem
pozostawienie prac do wyschnięcia

4. Piosenki i pląsy

Tingalajo

Tingalajo! Jestem czarodziej Ting.
Tingalajo! Czaruję tak jak nikt.
Tu krokodyl wielki sapie,
Ten krokodyl nas pewnie zje.
Tere fere! Krokodylu!
Ja się ciebie nie boję, nie.

Tingalajo! Jestem czarodziej Ting.
Tingalajo! Czaruję jak nikt.
Tu jest tygrys groźny taki,
Tygrys groźny nas pewnie zje.
Tere fere! Zły tygrysie!
Ja się ciebie nie boję, nie.

5. Zadanie międzyzbiórkowe: przynieść grube pędzle, kredki.

Zbiórka 2

Graty - rupiecie, część II

- rozwijam twórczą wyobraźnię i twórcze myślenie
- ćwiczę umiejętność uważnego słuchania
- ćwiczę rozwiązywanie problemów różnymi sposobami

1. Gawęda - rozmowa z zuchami

Zapytaj zuchów, czy jest coś, co je dziwi i dlaczego? Podaj swój przykład. Czy pamiętają jakieś zdarzenia, sytuacje, które ich zdziwiły?
Teraz zaproponuj im zabawę w zwiedzanie świata. "Wyobraź sobie, że otrzymałeś od czarodzieja siedmiomilowe buty. Dzięki nim możesz poruszać się bardzo szybko i w ciągu bardzo krótkiego czasu zwiedzić cały świat, obejrzeć dalekie miejsca, najdalsze zakątki".
Otrzymaliście kartkę formatu A4 z dziwną trasą, narysujcie na niej dziwne miejsca, dziwnych ludzi, dziwne zwierzęta.
 Linia

2. Piosenki i pląsy - Tingalajo


3. Gry i ćwiczenia:

"jaki masz pomysł?", "wybory króla"

4. Zabawa tematyczna: "W pracowni plastycznej"

- pomalowanie całej powierzchni przyniesionego przez zuchy arkusza papieru pakowego białą farbą emulsyjną
- następnie malowanie farbami w sprayu przez pryśnięcie farbą złotą, srebrną lub w innym kolorze
- wykonanie metryczki z tytułem pracy oraz imieniem i nazwiskiem autora
- wyeksponowanie prac na wystawie
- obejrzenie prac przez wszystkie zuchy

5. Zadanie międzyzbiórkowe:

przynieść szklane naczynie, np.: szklankę, pucharek, zdekompletowany kieliszek, ciekawą butelkę lub słoik

Zbiórka 3

Szkło malowane

- rozwijam twórczą wyobraźnię
- tworzę improwizację plastyczną inspirowaną kształtem naczynia
- dbam o estetykę wykonania pracy

1. Gry i ćwiczenia

Każdy zuch otrzyma ołówek i kartkę papieru, na której przygotowane są szkice różnych powierzchni (butelki, słoika, szklanki, kieliszka).
Co ci się kojarzy z tym kształtem - narysuj to. Odkładamy kartki. Teraz każdy zuch losuje jedną kartkę. Opowiada, jaki to kształt i z czym się on skojarzył autorowi propozycji.
 Figury

2. Gawęda

o tym, w jaki sposób należy malować farbami witrażowymi.

3. Majsterka

- wykonanie projektu rysunku na naczynie
- przygotowanie naczynia
- malowanie konturów rysunku
- wypełnianie kolorowymi farbami
- wykonanie metryczki do pracy z imieniem i nazwiskiem autora

4. Piosenki i pląsy

Tiolololo

Codziennie rano wyruszam tam: gdzieś na szare drogi
I nie wiem sam, co mnie wciąż w dal gna.
To wicher, czy upał, śnieg lub deszcz wiodą przez świat nogi,
A razem ze mną płynie piosnka ta:
Tio-lo-lo lo-lo1/4 itd.

I chociaż ciągle przebywam sam, taki jest już mój los,
Człowieka los, co wygód nie chce znać.
Za dach nad głową ja niebo mam, zawsze pusty swój trzos,
Gitarę, przy której śpiewam tak:
Tio-lo-lo lo-lo1/4

zbiórka 4

Na szkle malowane

- jestem twórczy
- śpiewam nową piosenkę
- potrafię zaprojektować obrazek
- potrafię zaprojektować obrazek na szkle

1. Gry i ćwiczenia

narysuj coś, co jest:
- małe, twarde, zimne
- puchate, ciepłe, podskakuje
- białe, zimne, znika
- żółte, ma dziury, smaczne

2. Gawęda o tym, jak powstają witraże


3. Piosenki i pląsy

Tiolololo

4. Majsterka

malowanie na szkle:
- przygotowanie projektu obrazka zgodnie z kształtem szkła
- przygotowanie szkła - podklejenie projektu, wyczyszczenie szkła
- malowanie konturów
- wypełnienie konturów farbą
- wykonanie metryczki do pracy

5. Zadanie międzyzbiórkowe:

przynieść na następną zbiórkę ciekawy kamień.

Zbiórka 5

Kolorowe kamienie

- poznanie niektórych kamieni szlachetnych, półszlachetnych oraz minerałów
- znam kolory niektórych kamieni i minerałów
- śpiewam nową piosenkę

1. Gawęda - "Mowa kamieni".

Oglądanie kolekcji "Skarby Ziemi": kamieni szlachetnych, półszlachetnych i minerałów.

2. Gry i ćwiczenia

Jaki to kamień? - układanie nazw różnych kamieni i minerałów z rozsypanek literowych i sylabowych. "Połącz w pary" - nazwę kamienia z nazwą koloru.

3. Piosenki i pląsy

O czym szumi muszelka

Biją w szyby deszczowe kropelki
Coraz wcześniej wieczór zapada
Przywiezioną z wakacji muszelkę
Na dobranoc do ucha przykładam.

Szumi w niej morze, śpiewa w niej wiatr,
Statki po zboże wędrują w świat,
A wesołe delfiny wyskakują z głębiny
I ogonem o fale pac, pac, pac!
A wesołe delfiny wyskakują z głębiny
I ogonem o fale pac, pac, pac!
Deszcz za oknem i wiatr się rozhulał.
Nie tak prędko lato nadejdzie,
Więc nim zasnę, do ucha przytulam
Tę muszelkę różową jak szczęście.
Szumi w niej morze, śpiewa w niej wiatr,
Statki po zboże wędrują w świat,
A wesołe delfiny wyskakują z głębiny
I ogonem o fale pac, pac, pac!
A wesołe delfiny wyskakują z głębiny
I ogonem o fale pac, pac, pac!

4. Majsterka - malowanie kamieni

- próba odnalezienia znajomego kształtu w kamieniu
malowanie kamienia jest inspirowane jego kształtem, np. żółw, myszka
malowanie kamienia z myślą o dekoracji, np. przycisk do papieru, ozdoba na półkę czy biurko

5. Zadanie miedzyzbiórkowe

przynieść na następną zbiórkę papier kolorowy i nożyczki

Zbiórka 6

Wycinanki

- znam niektóre ludowe zwyczaje
- wiem, co to jest wycinanka
- potrafię zaprojektować własną wycinankę
- wycinam wycinankę wg namalowanego wzoru

1. Gawęda - o zwyczaju wycinania obrazków


2. Gry i ćwiczenia:

- "co znajduje się na obrazku?"
- "do czego może służyć?"
- "zakupy w wyobraźni"

3. Majsterka

- rysowanie wzoru wycinanki-obrazka, firanki, falbanki do półki, serwetki
- wycinanie wycinanek wg narysowanego wzoru

4. Zadanie międzyzbiórkowe: przynieść bibułę albo krepinę, miękki drut, patyki, nożyczki.

Zbiórka 7

Bibułowe kwiaty

- potrafimy improwizować ruchem, rytmizować tekst piosenki
- umiemy wykonać różne kwiaty z bibuły lub krepiny

1. Gawęda

- o zwyczaju dekorowania kwiatami z bibuły

2. Piosenki i pląsy

TUMBA lale

Tumba lale tumba
Hale hale hi,
Hale, hale, hi,
Hale hale hi,
Hale, hale, hi,
Hej, tumba,
Tumba lale, tumba hej!
Hej, tumba,
Hej tumba,
Tumba tumba tumba tumba,
Hej tumba!

3. Gry i ćwiczenia

- improwizacja ruchowa do piosenki Tumba lale

4. Majsterka

- wykonanie różnych kwiatów: maków, róży, chabrów, peonii, tworzenie wieńców, bukietów kwiatów, wykonanie zaproszeń na wystawę i aukcję prac

5. Zadanie międzyzbiórkowe - rozniesienie zaproszeń dla nauczycieli, rodziców, znajomych, kolegów z klasy, podwórka

PROPOZYCJE GIER I ZABAW


Pociąg

Improwizowana zabawa w niezwykły pociąg, którym jadą zuchy. Kiedy pociąg się zatrzyma na jakiejś stacji, zuchy wysiadają i bawią się:
Stacja 1 - Obiadowo. Dzieci mają podać swoją ulubioną zupę i drugie danie
Stacja 2 - Zagadkowo. Zuchy rozwiązują zagadki i rebusy
Stacja 3 - Cyrkowo. Zuchy bawią się w akrobatów, żonglując piłeczkami, kręglami, skacząc na skakankę itp.

Jaki mam pomysł?

Zaproponuj zuchom zabawę w wymyślanie. Podaj kilka pomysłów. Zadaniem zuchów będzie znaleźć rozwiązanie dla tych problemów, np.:
- w jaki sposób zachęcić zuchy do mycia zębów?
- co zrobić, aby liście nie spadały z drzew?
- jak zważyć słonia?
- co zrobić, aby siedząc na krześle w pokoju zwiedzić świat?
- jak skonstruować buty, by jedna para służyła na wszystkie pory roku?

Wybory króla

Przeczytaj opowiadanie: Dawno, dawno temu w wielkim lesie żyły w najlepszej zgodzie różne zwierzęta. Ich władcą był mądry, stary lew. Ale pewnego dnia lew umarł i zwierzęta musiały postanowić, kto będzie ich nowym królem. Po zmarłym lwie pozostała złota korona wysadzana drogimi kamieniami. Zdecydowano po długich namyślaniach, że wszyscy kandydaci do tronu powinni przymierzyć koronę, a królem zostanie to zwierzę, na którego głowę będzie ona pasowała.
Poproś zuchy, by spróbowały pomóc zwierzętom i podały kilka rozwiązań odpowiadając na pytania:
- co jest dobrego w tym pomyśle?
- co uważasz za niewłaściwe w tej propozycji?
- co by się stało, gdyby korona zepsuła się podczas przymierzania?
- jak byś dokonał wyboru nowego króla?

Co znajduje się na obrazku

Powiedz zuchom, by dokładnie obejrzały obrazek. Po kilku minutach odwróć rysunek na drugą stronę i zadawaj zuchom pytania na jego temat. Teraz odwróć obrazek i sprawdźcie, czy dobrze zuchy go zapamiętały. Porozmawiaj o tym, jak starały się zapamiętać obrazek, na co zwracały uwagę itd.

Do czego może służyć?

Zuchy wybierają po jednym przedmiocie i pokazują, do czego innego można go zastosować.

Zakupy w wyobraźni

Zaproponuj zuchom, by wyobraziły sobie, że robią zakupy. Wchodzą do sklepu, biorą z półek i wkładają do koszyka 5 rzeczy: latarkę, gazetę, skarpetki w kratkę, granatowe nici, okulary do nurkowania. Poproś, aby sprawdziły w swoich koszykach, czy kupiły te wszystkie rzeczy. Zapytaj, jak starały się je zapamiętać. Co im ułatwiło, a co utrudniło zapamiętanie.

Wymyślanki

Każdy zuch otrzymuje kilka kartek z takimi samymi rysunkami. Zadaniem zucha jest zastanowienie się, co ten rysunek przedstawia i uzupełnić go tak, aby powstały rysunki przedmiotów, osób itp.  Wózek

Co to jest?

Każdy zuch otrzyma kartkę, na której są narysowane różne kreski. Zadaniem zucha jest zrobienie z tych dziwnych rysunków niezwykłych przedmiotów przez dorysowanie tego, co ich zdaniem jest potrzebne.  Kształty

WIOSENNE WĘDRÓWKI

Zbiórka 1

Zegar przyrody

- potrafię określić znaki nadchodzącej wiosny
- znam wiosenne kwiaty, budzące się na wiosnę zwierzęta i powracające ptaki
- znam różne zjawiska atmosferyczne związane z wiosną
- potrafię wymienić fazy księżyca
- śpiewam nową piosenkę
Zbiórkę poprzedziło zadanie międzyzbiórkowe, w ramach którego zuchy miały dowiedzieć się, po czym poznać, że nadchodzi wiosna.

1.Gawęda

- rozmowa o oznakach nadchodzącej wiosny

2. Gry i ćwiczenia przyrodnicze:

podziel ptaki na zimujące i odlatujące, podziel zwierzęta na zapadające w sen zimowy i aktywne zimą, podziel kwiaty na wiosenne i inne.

3. Majsterka - wykonanie kalendarza pogody

- przygotowanie planszy
- przygotowanie etykiet z obrazkami: chmury, słońce, deszcz, wiatr, księżyc w pełni, księżyc w nowiu, burza.
 Znaczki

4. Piosenki i pląsy

CZUWAJ, zuchu

Czuwaj, zuchu, czuwaj, zuchu,
Gdy idziesz hen, przez las.
Otwórz oczy, nadstaw ucho
Na majowy czas.

Na świerszczy cykanie,
Much zielonych granie,
Na szum wiatru w czubach drzew,
Głos kukułki, stuk dzięcioła
I na szpaków śpiew.

Czuwaj, zuchu, czuwaj, zuchu,
Idź ostrożnie tak,
By się zając nie przestraszył
I nie spłoszył ptak.
Na świerszczy cykanie,
Much zielonych granie,
Na szum wiatru w czubach drzew,
Głos kukułki, stuk dzięcioła
I na szpaków śpiew.

5. Zadanie międzyzbiórkowe

Zapisujcie informacje o pogodzie: temperatura, zachmurzenie, opady, godziny wschodu i zachodu słońca. Przynieść farby i pędzle.

Zbiórka 2

Wyprawa do parku lub lasu

- rozpoznaję oznaki wiosny
- umiem odpowiednio ubrać się na wędrówkę
- potrafię zachować się w parku lub lesie
- przestrzegam zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
- umiem tworzyć pracę plastyczną inspirowaną przyrodą

1. Zwiad do parku lub lasu "Szukamy pierwszych oznak wiosny"

Zwrócenie zuchom uwagi na: wiosenne kwiaty, pąki liści na drzewach i krzewach, kiełkującą trawę, różne żyjątka w ziemi, pod kamieniami, korę drzew, ptaki.

2. Majsterka: praca plastyczna inspirowana obserwowaną podczas zwiadu przyrodą pod tytułem "Wesoły las". Uzupełnienie kalendarza pogody.


3. Zadanie międzyzbiórkowe:

zapisywanie informacji o pogodzie, temperaturze, zachmurzeniu, godzinach wschodu i zachodu słońca itp.

Zbiórka 3

Wyprawa na plac zabaw

- potrafię porządkować teren
- podejmuję decyzję o wykonaniu pracy użytecznej
- nie boję się przedstawić w administracji propozycji porządkowania i naprawy urządzeń stojących na placu zabaw

1. Zwiad na pobliski plac zabaw, skwer


2. Praca pożyteczna

- porządkowanie placu zabaw po zimie: zbieranie suchych gałęzi, śmieci, grabienie trawników

3. Majsterka:

uzupełnienie kalendarza pogody

4. Krąg Rady:

podjęcie decyzji o zgłoszeniu napraw i remontów do urzędu administracji oraz zaproponowanie pomocy w wykonaniu tych prac. Sporządzenie wykazu materiałów niezbędnych do wykonania prac.

Zbiórka 4

Wyprawa do urzędu administracji

- poznaję urzędy administracji i zadania, jakie spełniają wobec obywateli
- potrafię przekonać przedstawicieli urzędu do swojej propozycji
- potrafię zachęcić inne dzieci i dorosłych do współpracy przy wykonywaniu tego zadania

1. Zwiad do urzędu administracji:

zwiedzanie urzędu i poznanie, jakie sprawy można tu załatwić. Spotkanie z prezydentem miasta, wójtem, burmistrzem, prezesem spółdzielni, kierownikiem lub inną osobą i przedstawienie propozycji wykonania prac porządkowo-remontowych na placu zabaw, skwerze. Zwrócenie się z prośbą w pozyskaniu materiałów potrzebnych do wykonania tych prac. Ustalenie terminu.

2. Majsterka:

uzupełnienie kalendarza pogody. Wykonanie plakatów zapraszających dzieci ze szkoły, podwórka oraz osoby dorosłe do wykonania prac

3. Zadanie międzyzbiórkowe:

zaproszenie rodziców, kolegów z klasy i podwórka do wykonania prac. Przypomnienie o stosownym ubraniu się na tę okoliczność.

Zbiórka 5

Wielkie porządki

- potrafię współdziałać w grupie, rozdzielać zadania
- potrafię włączyć swoich rodziców i inne osoby do prac na placu
- umiem ubrać się odpowiednio do wykonywanych zadań
- potrafię malować, posługiwać się różnymi narzędziami

1. Prace pożyteczne:

porządkowanie terenu, malowanie ławek, koszy na śmieci, malowanie innych urządzeń na placu

2. Zadanie międzyzbiórkowe:

poproś rodziców o jeden kwiat doniczkowy lub nasiona kwiatów.

Zbiórka 6

Zielone parapety

- poznałem historię uprawy roślin ozdobnych w domach
- znam budowę rośliny, umiem rozpoznawać jej poszczególne części
- potrafię sadzić, siać i przesadzać kwiaty
- dbam o otoczenie, w którym przebywam, upiększam je
- troszczę się o rośliny przez nas zasiane i przesadzone

1. Gawęda

- skąd się wzięły rośliny w doniczkach - zob.: D. Longman, Pielęgnacja roślin pokojowych

2. Gry i ćwiczenia

- "co to jest?" - oznaczanie i podpisywanie części składowych rośliny

3. Piosenki i pląsy

DESZCZ i ja

Deszcz się ze mną lubi czubić,
Na rowerze, na spacerze
Zaraz przy mnie jest tuż, tuż.
Bardzo lubi mnie i już!

Deszcz mi moczy włosy, oczy,
Więc się śmieję, gdy deszcz leje,
Bo naprawdę, nie na niby,
W deszczu rośnie się jak grzyby.

Kiedy czasem stoję w oknie,
Zaraz całe okno moknie,
A deszcz woła: "jestem znów,
zmoczę cię od stóp do głów".

Deszcz mi moczy włosy, oczy,
Więc się śmieję, gdy deszcz leje,
Bo naprawdę, nie na niby,
W deszczu rośnie się jak grzyby.

4. Prace pożyteczne:

przesadzanie, rozsadzanie, sianie kwiatów w doniczkach i skrzynkach

5. Majsterka:

przygotowanie metryczek dla roślin doniczkowych oraz w skrzynkach. Metryczki mogą mieć różnorodne kształty, np.:
 Kwiat

6. Prace pożyteczne:

ustawienie kwiatów na parapetach korytarza szkolnego lub innych pomieszczeń, ustawienie obok kwiatów metryczek

7. Zadanie międzyzbiórkowe:

troska o rośliny doniczkowe i w skrzynkach - ich systematyczne podlewanie.

WSPÓLNE LATO

Propozycje tematów spotkań


1. Zakładamy Letnią Gromadę

2. Urządzamy bazę Letniej Gromady

3. Poznajemy się

4. Wyprawa śladami przeszłości

5. Wyprawa do muzeum

6. Wyprawa do lasu

7. Zawody sportowe - 2 zbiórki

8. Kuchnia polska

9. Cepeliada - 2 zbiórki

Skorzystaj z własnej wyobraźni i dopisz inne propozycje tematów spotkań. Jeśli nie podobają się te, opracuj od początku do końca własne pomysły. I niech nie zabraknie ci werwy do wspólnego z zuchami i innymi chętnymi dziećmi działania.



 Generuje GazEla